انواع عسل طبیعی کردستان که در کردستان تولید می شود؟

سیروان فقه اسماعیلیسیروان فقه اسماعیلی
2,907 بازدید
عسل وحشی

در کردستان و بخشی وسیعی از آذربایجان غربی که کردنشین هستند عسل های بسیار با کیفیتی به دلیل جغرافیای خوب وجود کوهستان های فراوان و پوشش گیاهان وحشی متنوع و پر شهد و فراوان کردستان و از همه مهمتر وجود مردمان و زنبوردار های خوب و با وجدان , این منطقه را محل مناسبی برای تولید عسل های ناب و با کیفیت شده است و عسل طبیعی کردستان را زبانزد خاص و عام کرده است .

ما در این مقاله می خواهیم انواع عسل طبیعی کردستان را  که در مناطق کردنشین تولید می شوند را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم .

در کردستان 6 نوع عسل به صورت وحشی و پرورشی وجود دارد :

1- عسل وحشی تنه درختی و عسل وحشی صخره

2- عسل موم دار خود بافت یا سبدی یا خود دوز

3 – عسل وحشی موم دار موم ابریشمی

4- عسل کوهستانی بدون موم گیاهانی چون گون و آویشن و پونه و بلوط و سماق و تیسو و…..

5 – عسل مومدار کندو یا عسل موم دار برگه دار

6 – عسل کوزه ای

 

که به ترتیب هر کدام را برای شما عزیزان توضیح خواهم داد:

1- عسل وحشی تنه درختی و صخره ای :

این نوع عسل به صورت کاملا طبیعی در داخل صخره ها و درختان کندور قدیمی و در مناطق دور افتاده و خالی از سکنه کردستان که شامل مناطق مرزی و کوهستانی می شود,  وجود دارد و که در فصل پاییز توسط بومیان منطقه یا تیم تخصصی عسل طبیعی گراوان در این مناطق به صورت اتفاقی پیدا می شوند و به شیوه سنتی برداشت و همان جا زیر درخت و یا صخره بسته بندی می شود و در داخل یخچال تا زمان  ارسال برای شما عزیزان نگه داری می شود.

عسل طبیعی کردستان

عسل طبیعی کردستان

این نوع عسل طبیعی کردستان بسیار ناب و درمانی می باشد و  به گونه که  برای درمان  انواع بیماری های خاص من جمله سرطان و دیابت به صورت اختصاصی استفاده می شوند.این عسل های وحشی دارای طعمی بسیار نرم و ملایم و به شدت معطر هستند هرکسی فقط با یکبار مصرف به اصالت و تفاوت و کیفیت بسیار بالای آن پی می برد .

شرایطی که باعث می شود این زنبور های عسل چنین عسل باکیفیتی را تولید کنند به قرار زیر است :

اول اینکه زنبور عسل تحت مدیریت هیچ زنبوردار و انسانی یا شرایط کنترل شده ای زندگی نمی کنند و درنتیجه هیچ استرسی به زنبور عسل وارد نمی شود و به صورت کاملا آزاد با میل و اشتیاق خودش برای تولید عسل وقت کافی و لازم را می گذارد.

دوم اینکه مناطقی که این زنبور عسل زندگی و اقدام به تولید عسل می کنند مناطق بسیار بکر و دست نخورده و به دور از هرگونه مصنوعات انسانی و غنی از تنوع بسیار زیاد گیاه وحشی شهد زا که هر کدام دارای کاربرد داروی خاصی می باشد که این خواص از طریق شهد آنها و به وسیله زنبور عسل به داخل عسل وارد می شوند و عسل را به چکیده دارویی از تمام این گیاهان تبدیل می کند .

کمیاب بودن این عسل ارزش آن را دارد که فقط یکبار در زندگی تجربه دلنشین  استفاده از آن را داشته باشید .

 

جهت سفارش عسل وحشی روی لینک زیر کلیک فرمایید

سفارش عسل وحشی تنه درختی

2- عسل موم دار خود بافت یا سبدی :

این نوع عسل که از نظر کیفیت و ظاهر بسیار شبیه به عسل وحشی تنه درختی یا صخره ای است اما تفاوت های جزیی زیادی با هم دارند.

این نوع عسل طبیعی کردستان در داخل سبد های چوبی گرد و یا بهتر بگم لوله مانند که از شاخه های درخت بید و گل درست می شوند یک محیط بسیار طبیعی و سنتی شبیه داخل حفره های چوبی داخل درخت فراهم و زنبور احساس آرامش زیادی می کند و به فعالیت های زیستی خود ادامه می دهد .

سر و ته این لوله های چوبی و گلی را می بندد و  ودوتا حفره برای رفت و آمد زنبور عسل در قسمت جلویی تعبیه می کنند و زنبور فقط از طریق این دو سوراخ با دنیا بیرون ارتباط دارد.

در این نوع کندو های سبدی امکان بازدید زنبوردار و درمان ها شیمیایی غیر مجاز و …. وجود ندارد و زنبور با آرامش بیشتری و بدون مزاحمت به تولید عسل طبیعی می پردازد و استرسی به آن وارد نمی شود و امکان جابه جایی این کندو ها به مکان های دیگر سخت است و اکثرا در یک محل ثابت هستند و این ثبات بر آرامش زنبور می افزاید و عسل بسیار با کیفیت تری تولید می کند .

نکته بسیار مثبت و مهم دیگر این نوع عسل های خودبافت این است که هیچ گونه موم بازیافتی و  و پارافین شمیایی مضری توسط زنبوردار برای این نوع زنبور ها نمی گذارند و زنبور عسل خودش با مصرف شهد و عسل و گرده گل از غدد زیرشکمی خود اقدام به ترشح موم می کنند و از این موم های تازه و نو برای خانه سازی و شان سازی استفاده می کنند و آن ها را پر از عسل طبیعی می کند یک عسل موم دار با موم تازه و ارگانیک و هم عسلی , طبیعی و تازه توسط این زنبور های ظریف برای انسان ها تولید می شود .

 

سبد ها سنتی به دلیل اینکه فضای دراز و زیادی در اختیار زنبور عسل قرار می دهند و عسل های موم دار را با مهندسی جالبشان  به شکل هندسی متنوعی شبیه اشکال ذوزنقه  و دایره و  بیضی و  مستطیلی داراز و نیم دایره و هزاران شکل خمیده ی دیگر درست می کند که ظاهری بسیار زیبا و دلنشینی دارد اما این هندسه های دیدینی و شگفت انگیز عسل خودبافت , برداشت و بسته بندی آن ها را خیلی سخت می کند .

نکته دیگری که در باره ی عسل خودبافت کردستان وجود دارد این است که عسل خودبافت در حین داشتن اشکال عجیب دارای حجره های خالی هستند ان هم به دلیل کاهش میزان شهد گیاهان در بعضی از روزها است  که منجر به کاهش شهد ورودی به داخل کندو می شود و زنبور عسل نتوانسته تمام حجره ها را با عسل پر کند و بعضی از این خانه ها را جا می گذارد نتیجه می گیریم که عسل طبیعی خود بافت در سطح موم خود دارای حجره های خالی می باشد که گاهی اوقات حین بسته بندی در کوهستان این نوع عسل ها شان های خالی توسط زنبوردار حذف می شود ولی باز هم مقدار حجره خالی خواهند داشت

نکته : عسل های خودبافت مستقیم در کوهستان در ارتفاعات بلند هنگام برداشت ,  بسته بندی نهایی و همان موقع اماده ارسال می شوند و احتیاجی به جابه جای و بسته بندی مجدد نیست و این عمل باعث حفظ سلامت عسل می شود .

نکته : در عسل های شکری و بی کیفیت به دلیل وجود همیشگی آب شکر  در اطراف  کندو , زنبور عسل آب شکر را به عنوان شهد قلمداد می کند و تمام حجره ها را با آب شکر  پر می کند و  می تواند همه آن ها سردوز کند و هیچ سوارخ و حجره ای خالی  باقی نمی مانند حتی اگر براشون گونی هم بگذاری براتون پر از عسل می کنند .

عسل خودبافت سبدی بهترین نوع عسل از نظر سلامت در تمام مراحل تولید بدون استرس و آزادی زیاد زنبور عسل و زندگی در ارتفاعات و برداشت سالم و بسته بندی مستقیم و بدون تعویض می باشد لذا  این عسل با ارزش را به تمامی شما عزیزان بعد از عسل وحشی توصیه میکنیم .

جهت سفارش عسل کاملا طبیعی و خود بافت یا سبدی روی لینک زیر کلیک فرمایید

سفارش عسل خودبافت کردستان

3 عسل وحشی موم دار موم ابریشمی :

این نوع عسل طبیعی کردستان  غول و ارباب تمام عسل های جهان است که به صورت بسیار محدود در طبیعت کوهستان های کردستان تولید می شود .

اطلاعات زیادی در مورد این عسل و زنبور آن به صورت علمی در دسترس نیست  اما هزاران سال است که بومیان منطقه کردستان این عسل های وحشی را پیدا می کنند و فقط و فقط برای دارو و درمان بیماران صعب العلاج  از آن استفاده می کنند  قدرت درمانی عسل موم ابریشمی بسیار عجیب است به گونه ای که برای درمان تمام بیماری ها مانند سرطان و انواع  پیوند ها و دیابت و ضعف بدنی و آلزایمر و ضعف حافظه و..  استفاده می شود و بیماران هم نتایج بسیار روشنی را از آن دریافت کرده اند.

داستان عسل موم ابریشمی از این قرار است که یک نوع زنبور توسی رنگ بسیار وحشی ( به گونه ای که روی لباس نیش میزند) و غیر قابل اهلی شدن در داخل صخره ها و درختان و حتی زیر زمین , در زیر زمین تونلهایی را درست می کند و در آن به تولید عسل می پردازد

این زنبور وحشی بیشتر به صورت انفرادی یا 7 الی 10 تا با هم زندگی می کنند هیچ گونه ملکه ای ندارند در فصل پاییز  با شروع فصل سرما می میمیرند و فقط یک عدد تخم صفت و سخت از آن ها باقی می مانند و تا فصل بهار در همین حالت باقی می مانند با ورود فصل بهار یا گرما دوباره از این تخم مجددا متولد می شوند و شروع به فعالیت می کنند بومیان منطقه کردستان عمر این نوع زنبور های وحشی را 7 سال بیان کرده اند این زنبور خیلی بد اخلاق است و فقط در مناطقی بسیار صعب العبور و کوهستانی پیدا می شوند لذا پیدا کردن آن ها بسیار سخت و خطرناک است .

شکل عسل موم ابریشمی مثل شکل  عسل زنبور عسل معمولی نیست به گونه ای که عسل موم دار زنبور عسل معمولی در هر دو طرف موم دارای حجره های شش گوش می باشد  اما در عسل موم دار موم ابریشمی  فقط یک طرف دارای خانه های شش گوش هستند و طرف دیگر آن کاملا صاف است

عسل موم ابریشمی  بسیار سبک است و موم های آن درکل موم نیستند بلکه ابریشمی نازک هستند که در داخل این ابریشم  دانه های عسلی گرد مانندی به رنگ سیاه و قهوه ای و قرمز یاقوتی رنگ وجود دارد

 

عسل موم ابریشمی  به دلیل اینکه خیلی کمیاب هستند به صورت  کاملا سفارشی تهیه می شوند دوستانی که می خواهند این دارویی ارزشمند را برای خود یا خانواده یا بیمار خاصی تهیه کنند با ما تماس بگیرند و میزانی که نیاز دارند را رزو کنند.

 جهت رزو عسل موم ابریشمی با مهندس اسماعیلی در ارتباط باشین 09142649668

 

4 عسل طبیعی کردستان از نوع بدون موم  مربوط به گیاهان گون و آویشن و سماق و….. با منشا کوهستانی :

این نوع عسل های پس از برداشت  , عسل خالص را با دستگاه استراکتور از موم آن جدا می کنند و به صورت بسته بندی های یک کیلیویی و نیم کیلیویی آماده می کنند و وارد پروسه عرضه و فروش خواهد شد در  عسل طبیعی کردستان به دلیل وجود کوهستان های مرتفع و وجود تراکم و تنوع  بسیار زیادی از گیاهان وحشی چون گون و آویشن و سماق و پونه و قنقال و….  موجب شده که عسل های اصیل ترو دارویی تری  با طعم و رایحه بسیار دلنشین تری نسبت به سایر مناطق ایران تولید شود که موجب جلب رضایت حجم وسیعی از مشتریان به خصوص  افرادی که عسل خور ماهری هستند شده است  که پیگیری پس از مصرفی که عسل طبیعی گراوان به صورت مستقیم از مشتریانش انجام داده است به چنین نتایج رضایت بخشی درباره عسل طبیعی کردستان دست پیدا کرده است و این نتایج خوب ما را مصمم کرد که با ایمان بیشتری به مردم ایران زمین خدمت کنیم  .

5 – عسل موم دار کندو های مربعی شکل و یا عسل موم دار برگه دار:

همه شما عزیزان کندو های مربعی شکل را در زنبورستان ها یا همراه زنبوردار ها دیده اید این نوع زنبورداری که با آن زنبورداری مدرن با کندو لانگستروت گفته می شود تقریبا در تمام ایران این زنبورداری وجود دارد این کندو ها محیط مناسبی را برای زنبور ها به وجود اورده اند و هم امکان بازدید زنبوردار را از کلنی جهت رفع مشکلات و بیماری ها به وجود اورده است که باعث مواظبت بیشتر زنبوردار از زنبورهایش می شود,  تنها مشکلی که این نوع کندو یا روش زنبورداری دارد این است که زنبوردار اجازه نمی دهد زنبور عسل موم خود را به صورت خودبافت درست کند بلکه زنبوردار با اضافه کردن یک ورق نازکی از موم که اصطلاحا به آن برگه موم گفته می شود مانع از ترشح موم توسط زنبور عسل می شوند علت این کار هم این است که زنبور عسل برای تولید یک کیلو موم باید 10 کیلو عسل مصرف کند ولی زنبوردار با دادن موم به صورت برگه مانع مصرف عسل توسط زنبور

عسل می شود و زنبور هم با مشاهده موم دیگر موم ترشح نمی کند و می رود دنبال عسل سازی و باعث تولید بیشتر عسل در داخل کندو می شود و تمام

اما مشکل اینکه این موم که زنبوردار به زنبور عسل می دهد پاکیزه نیست و بازیافتی است و ( گاهی اوقات به دلیل گران بودن موم از پارافین به جای برگه موم استفاده میکنند که بسیار خطرناک هستن )  لذا منبع غنی از سموم و آفات کش ها و اثرات بد زندگی حشرات و موشها و…. است که سلامت زنبور عسل و انسان را تهدید می کند البته زنبور در درجه اول با مشاهده این پلیدی ها یک لایه نازک موم و بره موم را روی این برگه موم می زند و خود و عسل و ملکه و نوزاد ها را از گزند آن محفوظ می کند و دردسر و ضرر اصلی فقط برای مصرف کننده عسل باقی می ماند که لذا توصیه می شود که هیچ وقت عسل مومدار برگه دار چه عسل مناطق کردستان باشد چه هرجای دیگر ایران را مصرف نکنید اگر هم علاقه به مصرف عسل موم دار دارید فقط و فقط عسل مومدار خودبافت را مصرف کنید که از این خطرات محفوظ است و بسیار پاک و سلامت و می توانید به عنوان دارو و حفظ بیشتر سلامتیتان از ان استفاده کنید .

 

6 – عسل کوزه ای :

در عسل طبیعی کردستان یک نوع عسل بسیار قدیمی و سنتی به نام عسل کوزه ای وجود دارد که همان عسل خودبافت است اما به جای اینکه در داخل سبد باشند در داخل کوزه های گلی و سفالی هستند که از دوتا کوزه شبیه به گلدان ولی دراز که در داخل هم قرار دارند و با یک سوارخ بهم وصل هستند که یک سمت برای تخم ریزی ملکه و سمت دیگر برای تولید و ذخیره عسل  می باشد .

عسل کوزه ی در دو سایز بزرگ و کوچک وجود دارند سایز کوچک که دو تکه است و قدیمیان در کنار خانه هایشان می گذاشتند تا فقط مصرف خانواده خود را از آن برداشت کنند و سایز بزرگ که یک تکه ( یک لیوان گلی کامل ) هم هست برای زنبورداری و تولید و فروش عسل در دنیای امروزه مورد استفاده زنبوردار ها قرار می گیرد.

عسل کوزه ای خصوصیات همان عسل های خودبافت را دارد اما فقط به دلیل شرایط متفاوت جغرافیایی و فرهنگی بعضی مناطق کردستان استفاده از کوزه مرسوم تر و رایج تر از سبد می باشد .

ما در این مقاله انواع عسل طبیعی کردستان به صورت کامل خدمت شما عزیزان معرفی کردیم چنانچه نظر و پیشنهادی و انتقادی درباره این مقاله و متن دارید با ما درمیان بگذارید

جهت خرید بهترین عسل طبیعی کردستان روی لینک زیر کلیک فرمایید

خرید عسل طبیعی کردستان

 

                                                                                پژوهشگر : مهندس سیروان اسماعیلی

                                                                                عسل طبیعی کردستان ( گراوان )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی آموزشی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22+ محصولات
+2658 سفارشات تکمیل شده
+3000 کاربران
85+ مطالب وبلاگ

مجوزهای فروشگاه

عضویت در خبرنامه

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت