عسل خام و 9 خاصیت حیرت انگیزی که نمی دانید !

سیروان فقه اسماعیلیسیروان فقه اسماعیلی
1,360 بازدید

عسل طبیعی یک ماده گرانبها و ارزشمند است و به دلیل خواص شگفت انگیز و شفا بخشش , طعم ناب و لذیذ طرفداران و عاشقان فراوانی در سراسر جهان دارد .

عسل خام  چیست : به عسل هایی طبیعی که مستقیم از کندو برداشت و بسته بندی می شوند و هیچ گونه حرارت و گرمایی به آن ها داده نمی شود عسل خام گفته می شود و این عدم حرارت باعث می شود  کلیه انزیم ها و ویتامین و مواد معدنی و …. در عسل , سالم و دست نخورده باقی بماند و خواص دارویی اش تغییری نکند.

در این مقاله کوتاه که از منابع مختلف پزشکی و تحقیقاتی دانشگاه ها معتبر جمع آوری شده می خواهیم 9 خاصیت عسل خام را به شما عزیزان معرفی کنیم تا با ارزش دارویی عسل خام برای سلامتی بیشتر خود و خانواده تان بیشتر آشنا شوید .

خواص عسل خام :

1 . عسل خام و مدیریت وزن :

در مطالعات تحقیقاتی انجام شده مشخص شد که مصرف عسل خام با کاهش وزن ارتباط مستقیم و موثری دارد.

تحقیق انجام شده در دانشگاه ایالاتی سن دیاگو نشان داد که جایگزینی عسل خام به جای شکر , می تواند به جلوگیری ازاضافه وزن و کاهش قند خون کمک کند. نتایج همچنین نشان می دهد که در مقایسه با شکر، عسل سطح سرمی تری گلسیرید را کاهش می دهد.

تري گليسريد چيست؟

تري گليسريد، نوعي چربي موجود در بدن است. وقتي شما بيش از حد مورد نياز خود، انرژي دريافت مي کنيد (يا غذا مي خوريد)، اين کالري اضافي به تري گليسريد تبديل مي شود و به عنوان چربي در بافت های بدن شما ذخيره مي شود.

تري گليسريدها به عنوان يک منبع ذخيره انرژي براي بدن عمل مي کنند. هنگامي که شما به مقدار زيادي انرژي نياز داشته باشيد، بدن اين چربي ها را تجزيه مي کند و به انرژي تبديل مي کند تا سلول ها بتوانند از آن استفاده کنند.

اما افزايش مقدار تري گليسريد در خون مي تواند سرخرگ ها را مسدود کند و به پانکراس آسيب برساند.

مطالعه دیگری از دانشگاه وایومینگ نشان داد که عسل خام می‌تواند هورمون‌هایی را فعال کند که اشتها را سرکوب می‌کنند . در این مطالعه که به طور تصادفی مشخص شد ، هورمون‌های اشتها و شاخص گلیسمیی در ۱۴ زن غیر چاق و سالم بعد از مصرف یک صبحانه حاوی عسل و شکر اندازه‌گیری شدند و محققان به این نتیجه رسیدند که در خانم های که عسل خام مصرف کرده بودند و اثرات و پارامتر های که منجر به چاقی می شود را کاهش داد و همچنین عسل خام شاخص گلیسمی بسیار پایینی را به خود اختصاص داد .

 

شاخص گلیسمی چیست؟ (شاخص گلیسمیک چیست؟)

شاخص گلیسمیک تنها یک عدد است . که به وسیله آن می‌توانید بفهمید که کربوهیدرات داخل غذا با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شود و روی میزان قند خون اثر بگذارد . دو غذا با میزان کربوهیدرات یکسان، می‌‌توانند شاخص گلیسمی متفاوتی داشته باشند.

هر چه عدد این شاخص گلیسمی کم‌تر باشد، تاثیر آن غذا بر روی قند خون نیز کم‌تر خواهد بود.

2 . عسل خام و گرده گل :

عسل خام حاوی مقدار زیادی گرده گل است و گرده گل خواص بهداشتی و دارویی خیلی زیادی برای بدن دارد از این خاصیت همچنین به دفع عفونت تسکین دهنده طبیعی دردها و افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد در کل بیشتر روی ایمنی بدن تاثیر دارد.

اما چگونه گرده گل داخل عسل راه پیدا می کند : داستان از این قرار است هنگامی که زنبور در طبیعت به جستجو شهد می پردازد و برای جستجوی شهد از یک گل به گل دیگری می رود در این میان بجز جمع کردن شهد یرای تولید عسل به گرد افشانی گلها هم کمک شایانی می‌کند حین انجام عمل گرده افشانی این گرده ها به پاهای عقبی اش می چسبد و با نشستن روی هر گلی مقدار کمی از این گرده ها به پایش میچسبد و در طول روز با جستجوی روی گل های متعدد و عمل گرده افشانی تعداد گرده ها روی پاهایش افزایش پیدا میکنه تا به یک توده بسیار کوچک تبدیل میشه این توده های بسیار کوچک حاصل از گرد افشانی صدها گل هستند این گرده ها به داخل کندو آورده می شوند به عنوان  غذای زمستان زنبورها در کندو در داخل شان های موم عسل ذخیره می شود و هنگامی که عسل شان وارد دستگاه استراکتور جهت جدا سازی عسل از موم شد , عسل همراه با گرده با هم از شان خارج شده و با هم مخلوط می شوند و در نهایت بسته‌بندی می‌شوند و اینگونه است که  گرده گل به داخل عسل خام راه پیدا می کند تمام  گرده گلی که زنبور عسل به داخل کندو می اورد مازاد بر مصرف خودش است و می توان آن را از زنبور عسل گرفت.

گرده گل بیشتر برای حساسیت فصلی استفاده می شود به گونه ای که افرادی که در اوایل بهار یا اوایل پاییز سرفه های شدید یا عطسه های شدید یا ابریزش بینی دارند به وسیله گرده گل خیلی سریع درمان خواهند شد مصرف عسل خام به دلیل داشتن گرده کمک خیلی زیادی به رفع حساسیت های فصلی می کند حتی می توانید مقدار معینی گرده گل کوهستانی را به صورت مجزا تهیه کرد و با عسل خام مخلوط کرد تا دوز گرده در عسل افزایش پیدا کند و اثر بخشی ان دو چندان شود . 

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که مصرف عسل خام در دوزهای بالا (یک گرم عسل در هر کیلوگرم وزن بدن در روز) می تواند علائم آلرژی را طی یک دوره هشت هفته علائم رینیت آلرژیک بهبود بخشید . رینیت آلرژیک یک پاسخ آلرژیک است که باعث خارش، چشم های آبدار، عطسه و سایر علائم مشابه می شود.

رینیت آلرژیک:

رینیت به تحریک و التهاب مجاری بینی گفته می شود که با علایمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و ترشح از سینوس ها به پشت گلو همراه است. رینیت مزمن در اثر آلرژی های فصلی و برخی عوامل دیگر رخ می دهد

نکته: عسل پاستوریزه که در کارخانجات بسته بندی و در سوپر مارکت ها عرضه می شوند فاقد گرده گل هستند لذا برای تهیه عسل خام حتماً یا از زنبوردار یا از سایتهایی چون عسل طبیعی گراوان که عسل خام  و سالم عرضه می کنند تهیه فرمایید.

۳ . منبع انرژی طبیعی:

عسل خام دارای قند طبیعی ، آب ، و مواد معدنی ( مانند کلسیم، آهن، روی، پتاسیم، فسفر، منیزیم، فلز مس، کروم، منگنز و سلنیوم)، ویتامین‌ها،گرده و پروتئین و انزیم های شفا بخش  است و جالب است بدانید عسل خام به  ” سوخت کامل برای دویدن ” معروف است و به آسانی تامین انرژی را به شکل گلیکوژن در کبد و به عنوان یک منبع انرژی قبل و بعد از ورزش مورد استفاده قرار می گیرد .

مطالعات در دانشگاه ملی ورزش ممفیس و آزمایشگاه تغذیه ورزشی نشان داده‌اند که عسل یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که قبل و بعد از ورزش می توانید از آن استفاده کنید زیرا  هم باعث افزایش آنی سطح انرزی بدن برای شروع فعالیت ها ورزشی و هم انرژی لازم را برای ادامه دادن به ورزش برای بدن  مهیا می کند و خیلی موثر تر از نوشابه ها و دیگر مواد انرژِ زا عمل می کند و هیچ عارضه جانبی هم ندارد 

 ورزشکاران عسل خام را هم برای سوخت رسانی بهتر و سریعتر و هم برای بازیابی مجدد انرژی استفاده می کنند . به همین دلیل است که عسل خام در برنامه ورزشی بزرگان ورزش نیزبه عنوان بهترین وعده‌های غذایی پیش و پس از ورزش گنجانده شده‌ است .

4 . نیروگاه آنتی اکسیدان :

مطالعات نشان می‌دهند که یک دوز روزانه عسل خام باعث افزایش سطح بالای آنتی‌ اکسیدان‌ ها در بدن می شود . انتی اکسیدان ها به مسدود کردن رادیکال‌ های آزادی که باعث بروز بیمارهای خطرناکی چون سرطان و دیابت و..  منجر می شود . هم چنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به عنوان یک بازدارنده در برابر هر تعداد از بیماری‌های ناتوان‌کننده عمل می‌کند . عسل شامل پلی فنول هایی می‌باشد که از آنتی‌اکسیدان قوی برخوردارند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطانی منجر می شود .

یک مطالعه روی ۲۵ انسان انجام شد به گونه ای که هر شخص علاوه بر رژیم غذایی معمولی یابد روزانه 4 قاشق غذا جوری عسل را در نوبت ها زمانی متفاوت به مدت 30 روز مصرف کند . هنگامی که نمونه‌های خون در آغاز و پایان این مطالعه  بررسی شدند، محققان دریافتند که یک ارتباط شفاف و مستقیم بین مصرف عسل و سطح فزاینده پلی فنول موجود در خون وجود دارد .

مطالعات نشان داده‌اند که عسل شامل ، انتی اکسیدان پینوکمبرین یا پینوستروبین و کریسین است . از فعالیت آنزیمی حمایت می‌کند و بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که منجر به آپوپتوز یا خزان یاخته‌ای ( مرگ سلولی برنامه‌ریزی‌شده بسیاری از انواع سلول‌های سرطانی می‌شود . تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که انتی اکسیدان  کریسین ممکن است کیفیت هورمون مردانه تستوسترون مرد را افزایش داده و نتایج بدن‌سازی را بهبود بخشد،

پینوکمبرین : نوعی فلاونوئید است . این یک آنتی اکسیدان است که در عسل، انگور، و پروپولیس یا بره موم یافت می شود

کریسین (Chrysin) : ترکیبی است که از عسل و سایر گیاهان استخراج می‌شود . این ماده دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد حساسیت است . مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشان داده است که این ماده‌ گزینه‌ مناسبی برای درمان سرطان است ( به خصوص سرطان پستان ) و از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

فلاونوئیدها چه هستند؟

فلاونوئیدها، که به عنوان بیو فلاونوئید ها نیز شناخته می شوند، ترکیبات بیولوژیکی طبیعی هستند که اغلب در گیاهان یافت می شوند. کورستین، کامفرول، کاتچین و EGCG و…. نمونه هایی از فلاونوئیدها هستند. آنها در واقع یک نوع آنتی اکسیدان می باشند که به عنوان یک عامل متابولیت ثانویه عمل می کنند.

این بدان معنی است که آنها در روند رشد واقعی گیاهان شرکت نمی کنند. فلاونوئیدها از گیاهان می آیند و موادی هستند که رنگ گیاهان ناشی از آن ها می باشد. آنها همچنین در مکانیسم های دفاعی گیاه شرکت کرده و از حملات حشرات و میکروب ها به گیاه، جلوگیری می کنند

5 . بهبود کیفیت خواب :

عسل خام با دو روش کیفیت خواب را بهبود می بخشد:

1 – با مصرف عسل قبل از خواب، گلیکوژن را در کبد ذخیره می کند و هنگام بیدار شدن از خواب مغز شروع به جستجو برای سوخت می کند که انرژی ناشی از گلیکوژن موجود در کبد می تواند شما را بیدار کند.

2 – در مرحله دوم، خوردن عسل خام موجب آزاد شدن ملاتونین در مغز می شود ، با ایجاد یک سنسور کوچک در ثابت نگه داشتن سطح انسولین، منجر به آزاد شدن انزیم تریپتوفان در مغز می شود . انزیم تریپتوفان به انزیم سروتونین تبدیل می شود که در نهایت به ملاتونین تبدیل می شود.

ملاتونین تولید شده  سیستم ایمنی را تقویت می کند و در طی دوره های استراحت به بازسازی بافت های بدن کمک می کند . خواب ضعیف ، یک عامل خطر برای فشار خون بالا ، چاقی ، دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و آرتریت است.

مهندس اسماعیلی : فکر می کنم شما هم قانع شدید کهارزش دارد شب ها هنگام خواب یک قاشق عسل خام 20 گرمی را میل کنید  تا این همه خواص درمانی را همراه با یک خواب شیرین داشته باشید .

پس شبها عسل یادت نره 

6 . بهبود زخم و سوختگی :

پانسمان همراه با عسل برای درمان زخم ها شناخته شده است . پیتر چارلز مولان در دانشگاه وایکیتو نیوزیلند، در مطالعات متعدد به این نتیاج رسید که عسل یک ضد باکتری طبیعی و قوی با اثرات درمان زخم است . او همچنین متوجه شد که عسل با مایعات بدن واکنش می دهد تا پراکسید هیدروژن تولید کند، که این ماده  محیطی نامساعدی را برای باکتری های بد ایجاد می کند و از رشد و تکثیر آن ها جلوگیری می کند.

برای درمان سوختگی و زخم، ترکیبی از عسل و کره از سال 1991 در چهار بیمارستان بمبئی هند مورد استفاده قرار گرفته است و نتیاج خوبی ثبت شده است

پانسمان عسل هر 12 الی  24 ساعت بسته به حجم سوختگی و زخم باید تعویض شود

عسل در درمان موثر انواع زخم ها مورد مطالعه قرار گرفته است به این نتیجه رسیده اند که عسل اندازه ، درد و بوی زخم  را کاهش می دهد.

7 . کمک به دیابت :

مصرف عسل خام می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به اثرگذاری بیشتر داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت کمک می کند. حتی ترکیبی از عسل خام و دارچین می تواند برای کنترل قند خون سالم و همچنین بسیاری از بیماری های  بهداشتی دیگر مانند التهاب لثه و آکنه مفید باشد.

براساس یک مطالعه که در دبی انجام شد ، مشاهده شده که در افراد دیابتی عسل سرعت کمتری در افزایش سطح گلوکز پلاسمای خون نسبت به دکستروز و ساکاروز دارد , برخی معتقدند که قدرت تقویت انسولین توسط دارچین می تواند این افزایش بسیار کم قند خون را در عسل نیز کاهش دهد ، که مخلوط عسل و دارچین خود را یک ترکیب غذایی کم گلیسمی ( غیر موثر روی افزایش قند خون) عالی است که عسل و دارچین می توانند میزان انزیم انسولین را در بدن افزایش و قند خون را کاهش دهند.

نکته : بیماران دیابتی دقت کنید هنگام مصرف عسل حتما عسل خام را با دارچین مخلوط کنند تا قند خونتان بالا نرود و روی عددی خاص ثابت بماند و روزانه بیشتر از سه قاشق مصرف نکنید.

8 . شربت طبیعی سرفه

شواهد علمی نشان می دهد که عسل خام در درمان سرفه به عنوان شربت سرفه بسیار موثر است. مصرف یک دوز ثابت  عسل می تواند ترشح موکوس و  شدت سرفه را کاهش دهد . طبق حقیقات انجام شده ، عسل به اندازه داروی دیفن هیدرامین و دکسترومتورفان موثر است و عوارض جانبی هم ندارد .

9 . پیشگیری از بیماری قلبی عروقی:
اثربخشی عسل به عنوان یک ضد التهابی و ضد عفونت هزاران سال است که اثبات شده است و آن را به یک ابزار قدرتمند طبیعی در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی تبدیل کرده است . طبق یک مقاله علمی که در سال 2008 از مجله علمی World Scientific Journal، عسل نیز می تواند باعث کاهش کلسترول در بیماران دارای اضافه وزن شود و خطر گرفتگی رگ ها را کاهش دهد .

در این مطالعه 70 گرم عسل در روز به بیماران در طول مدت 30 روز تجویز شد. یافته ها نشان داد که عسل طبیعی نه تنها کلسترول کلی را کاهش می دهد، بلکه پروتئین های c-reactive تولید شده توسط کبد را نیز کاهش می دهد. پروتئینهای c-reactive با چندین بیماری قلبی ارتباط دارند.

پروتئین واکنشی C یا CRP پروتئین التهابی است که بهترین راه برای اندازه گیری سطح التهابتان است و عمدتا توسط کبد تولید می شود. همه ما CRP تولید می کنیم و البته این پروتئین در سطح عادی به بدن کمک می کند با عفونت ها مقابله کند. التهاب ذاتا چیز بدی نیست اما مانند هر چیز دیگری در بدن – مانند هورمون ها و باکتری ها و.. نه باید خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد بلکه در یک سطح متعادل باشند .
التهاب وقتی چک نشده رها شود و عود کند آسیب رسان می شود. مانند جنگلی که با گازوئیل آتش زده باشند.و برای نشان دادان میزان التهاب  از تست CRP کمک می گیرند.
تست CRP چیست؟
CRP غیر اختصاصی است یعنی اگر انذازه crp بالا باشد بیانگر سطح پروتین واکنشی c در خون است و عدد ان بیانگر التهاب و میزان التهاب در بدن است .

تحقیقات همچنین نشان داده CRP به این دلایل نیز افزایش می یابد :
مشکل خود ایمنی ( مانند لوپوس، اختلالات التهابی روده )
التهاب مغز
سرطان
خستگی مزمن
افسردگی
بیماری قلبی
فشار خون بالا
عفونت
سندروم متابولیک
آپنه خواب

CRP به عنوان یک واکنش فاز حاد طبقه بندی می شود، و میزان  آن در پاسخ به التهاب افزایش می یابد. دیگر واکنش های فاز حاد رایج عبارتند از میزان رسوب اریتروسیت (ESR) و شمارش پلاکت خون.

میزان CRP در برخی از بیماریها از جمله عفونت های باکتریایی، عفونت های ویروسی، تب رماتیسمی، سکته قلبی، آرتریت و سرطان و بدخیمی ها و بیماری سل بالا می رود .

دوستان عزیز تمامی خواص و اثرات حیرت انگیز بالا فقط و فقط مربوط به عسل خام است و عسل های پاستوریزه (حرارت دیده ) و کارخانه ای هیچ کدام از خواص بلقوه بالا را ندارند لذا حتما اگر می خواهید اثرات دارویی بالا را وارد بدنتان کنید حتما عسل خام تهیه و مصرف کنید .

ازکجا عسل خام تهیه کنیم : شما فقط با خرید مستقیم از زنبورداران معتبر می توانید به عسل خام دسترسی پیدا کنید

و پیدا کردن زنبوردار مطمن بسیار مشکل است لذا عسل طبیعی گراوان به عنوان یک زنبوردار موفق و مطمن و یک پژوهشگر در حیطه سلامت و خواص دارویی عسل اقدام به تولید عسل خام با رعایت بیشترین وسواس و دقت در تمامی مراحل تولید و برداشت و بسته بندی و ارسال و خدمات پس از فروش برای شما عزیزان کرده تا جوابگوی انتظارات داروی شما عزیزان باشد .

ما طبق تحقیقات علمی به مردم خدمت می کنیم و حقیقت ها و واقعیت ها را برای شما عزیزان بیان می کنیم

 

عسل طبیعی گراوان

مهندس سیروان اسماعیلی

 

دسته بندی آموزشی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22+ محصولات
+2658 سفارشات تکمیل شده
+3000 کاربران
85+ مطالب وبلاگ

مجوزهای فروشگاه

عضویت در خبرنامه

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت